جاذبه های بابل

تاریخی

بابل یکی از قدیمی‌ترین شهرهای استان مازندران است. بابل در دوره باستان با نام مه‌میترا شناخته می‌شد در دوره پس از اسلام مامطیر نام گرفت و در دوره قاجار بارفروش نام داشت. در سال ۱۳۱۰ه‍.ش که نقشه‌کشی از شهر بابل آغاز می‌شود، به دستور پهلوی اول نام این شهر از بارفروش به بابُـل (به معنی جایی که آب فراوان دارد) تغییر داده می‌شود.

(نخستین نقشه‌ای که نام شهر بابل را ذکر کرده، در کتاب «مسالک و الممالک» اصطخری به نگارش قرن چهارم قمری آورده شده است)

______________

این شهر در حد فاصل دریای مازندران و رشته کوه البرز، و در فاصله ۱۵ کیلومتری دریای مازندران و ۲۱۱ کیلومتری شمال شرقی تهران (پایتخت)، واقع شده‌است و پس از رشت، پرجمعیت‌ترین شهرستان خطه شمال ایران به حساب می‌آید.

راه‌های ارتباطی شهرستان بابل

فرهنگی و هنری

مسجد جامع بابل

مسجد جامع بابل مربوط به دوره قاجار است که به دستور فتحعلی شاه قاجار در سال ۱۲۲۵ه . ق و در بابل بنا شده و در حدفاصل چهارراه شهدا و سه راه فرهنگ واقع شده است.

کاخ سلطنتی بابل

درون باغ باصفا و بسیار زیبایی که امروزه محل دانشگاه پزشکی استان مازندران است، قرار دارد. این عمارت تاریخی باشکوه و مجلل که متعلق به دوران پهلوی است، کاخی متشکل از دو طبقه و دارای اتاق‌هایی بسیار و سالن‌هایی متعدد است که از ویژگی‌های قابل توجه در ساخت آن، تزئینات زیبا و خیره‌کننده‌ای است که به صورت گچبری‌های زیبا و هنرمندانه اجرا شده است.

موزه بابل

موزه بابل که با نام گنجینه بابل نیز شناخته می‌شود در سال ۱۳۰۷ به‌عنوان بلدیه یا شهرداری احداث شده بود. هم اکنون به عنوان تنها موزه مردم‌شناسی مازندران شناخته می شود که در ساختمان شهرداری سابق شهر بابل جای دارد و متعلق به دوره پهلوی است.

طبیعی

ییلاق فیلبند

فیلبند با 2700 متر ارتفاع از سطح دریا، مرتفع‌ترین روستای منطقه اطراف بابل بوده و در دل ابرها جای گرفته است. فیلبند به خاطر ارتفاع زیادش به بام شرقی مازندران معروف است.

سد لفور

سد لفور در ۴۵ کیلومتری جنوب شرقی بابل قرار دارد و دریاچه بسیار زیبا و دیدنی را تشکیل داده است.

پارک جنگلی بزچفت

پارک جنگلی بزچفت با وسعت ۷۶۰ هکتار در روستایی با همین نام در در فاصله ۲۲ کیلومتری شرق بابل واقع شده است و یکی از جاذبه های طبیعی بکر مازندران و جاهای دیدنی بابل محسوب می‌شود. در بزچفت ۱۵۰ گونه گیاه درختی و بوته‌ای وجود دارد که از میان آن‌ها می‌توان به شمشاد، راش، زبان‌گنجشک، بلوط، نارون و توسکا اشاره کرد.